Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden ennustetaan muuttavan elämäämme ja tapaamme oppia enemmän kuin internet tai mobiililaitteet. Pokemon Go lisäsi todellisuuteen uuden kerroksen muutamassa päivässä tullessaan markkinoille. Yrityksissä virtuaalitodellisuuden avulla harjoitellaan työtehtäviä jo etukäteen.

Virtuaalitodellisuus (VR) on suljettu ja immersiivinen kokemus, joka vie käyttäjän kokonaan erilliseen ja virtuaaliseen maailmaan. Lisätty todellisuus (AR) on avoin ja osittain immersiivinen kokemus, joka tuo virtuaalisia asioita käyttäjän todelliseen maailmaan. Tästä esimerkkinä on Pokemon Go, jonka kehittäjä Niantic teki alaakin yllättäneen onnistumisen lanseeratessaan pelin.

Tällä hetkellä johtavat virtuaalitodellisuuslaitteet ovat Facebookin omistama Oculus Rift, HTC:n ja Valven Vive ja Sonyn Playstation VR. Niissä hintataso liikkuu 1000-2000 euron välillä riippuen laitteistosta. Hinnat laskevat jatkuvasti, mutta menee vielä aikaa ennen kuin ne löytyvät jokaisesta olohuoneesta”, sanoo Virtual Reality Finland ry:n puheenjohtaja Kari Peltola.

Lähes jokaiselta löytyy kuitenkin tehokas tietokone taskusta, eli älypuhelin. Seuraava hyppäys virtuaali- ja lisätyn todellisuuden maailmassa tapahtuukin todennäköisesti älypuhelimien avulla.

Oppimisessa apuna

Jotta virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus saadaan valjastettua parhaiten valmennuksen avuksi, oppilaitosten pitää tehdä nopeita kokeiluja niiden parissa.

Kokeilut ovat nykyisin sen verran halpoja, että molempia kannattaa testata. Muutamalla tuhannella eurolla saa hyvän ratkaisun käyttöön ja kuluttajateknologia riittää mielestäni jo koulutuksen tarpeisiin. Varsinkin yritysten henkilöstökoulutuksissa kannattaisi katsoa, pystyykö teknologiasta ottamaan hyötyä irti, kertoo Kari Peltola.

Hitsauksen opetuksessa virtuaali- ja lisättyä todellisuutta jo käytetään. Amiedu on tarjonnut mahdollisuutta tutustua tähän teknologiaan koulutuksessa ja myös esimerkiksi messuilla.

Teollisuuspuolella 360-kuvausta hyödynnetään esimerkiksi huoltotoimenpiteiden opettelussa, joihin ei tositilanteessa voi käyttää pitkää aikaa. Lisätty todellisuus mahdollistaa toimenpiteen aikana parhaiden ohjeiden saannin, joten näiden avulla toimenpiteen voi tehdä henkilö, joka ei ole sitä käytännössä aiemmin tehnyt. Myös hintavien työkalujen käytön opettelu tulee halvemmaksi virtuaalisesti, kun yritys pystyy ylläpitämään useampaa harjoittelukohdetta ja päivittämään niitä helpommin.

Virtuaalitodellisuus antaa lupauksen siitä, että sen avulla voi mennä etukäteen paikkoihin, joihin on kallista ja vaarallista mennä. Lisätyn todellisuuden avulla saa kaiken sen tiedon mikä internetissä ja tietopankeissa löytyy aina tekemisen pisteeseen. Esimerkiksi huoltomies pääsee järkevällä tavalla tietoon käsiksi työtä tehdessään. Se, että pystyy käymään ja harjoittelemaan kohteessa etukäteen virtuaalisesti ja saamaan tarpeellista tietoa nopeasti suoraan tilanteessa, parantaa laatua, tuottaa hyötyjä, säästöjä ja parantaa turvallisuutta”, toteaa Virtual Reality Finland ry:n puheenjohtaja Kari Peltola.

Uuden teknologian avulla voidaan siis tehdä uudentyyppisiä oppimiskokemuksia, jotka kehittävät tekemisen ja ajattelemisen taitoja, eli opettavat oppimaan.

Nyt kehitetyt prototyypit alkavat olla valmiita tuotteistettaviksi, mutta se työ on tehtävä huolella. Digitaalisen, fyysisen ja pedagogisen maailman on kohdattava niissä taidokkaasti”, painottaa puolestaan Helsingin yliopiston tiedekeskuspedagogiikan professori Hannu Salmi.

Suomi on teknologian kärkimaita

Suomi on myös virtuaalitodellisuudessa ja lisätyssä todellisuudessa kärkimaita. Kalifornian Piilaakso on edelläkävijä ja Kiina on myös hyvin mukana näissä uusissa teknologioissa, mutta Suomessa on vahvaa osaamista. Sen huomaa esimerkiksi siitä, että kasvuyritykset perustavat sivutoimistojaan Suomeen. Alan kuuluisuus, Magic Leap, perusti juuri konttorin Helsinkiin.

Ala kehittyy nopeasti, joten vauhtia täytyy pitää yllä. Tärkeintä Suomen kannalta on se, että ihmiset pääsevät kokeilemaan eri alustoja ja pohtimaan mitä hyötyä niistä on heidän yrityksilleen, itselleen ja koulutuksessa. VR-teknologia on pidemmällä kuin AR. On myös tärkeää ymmärtää, että esimerkiksi Google Cardboard ja Vive on hyvin erilaisia kokemuksia. Molempia päätyjä pitäisi koittaa, jotta pystyy pohtimaan niiden soveltuvuutta itselleen”, painottaa Kari Peltola.

Teksti: Pirita Tiusanen