Amiedu tarjoaa meille hyvän ratkaisun suunnitelmalliseen osaamisen kehittämiseen ja avoimen vuoropuhelun, määrittelee XXL Sports & Outdoor Oy:n toimitusjohtaja Toni Stigzelius kumppanuutta Amiedun kanssa.

Urheilukaupan alalla eletään hetkessä – sesongit alkavat ja loppuvat, säät vaihtelevat ja muoti muuttuu. Suunnitelmallisuus mahdollistaa nopeatempoisen toiminnan onnistumisen.

Totta kai elämme suunnitelmallisesti, mutta samalla johdon ja myyjien täytyy olla nopeita ja herkkiä reagoimaan muutoksiin. Hyvään talveen tulee varautua, mutta jos hyvää talvea ei tule, pitää olla suunnitelma, kuinka varastoarvosta pääsee hallitusti eroon.

Amiedu ymmärsi hyvin haasteemme ja mahdollisuutemme, kuvailee Toni Stigzelius kumppanuuden syntyaikoja. 

Amiedu määritteli nopeasti sen, kuinka voimme yhdessä sopivasti räätälöidä meille tavoitteellisen osaamisen kehittämisen suunnitelman liiketoiminnan tarpeisiimme pohjautuen.

Luotettavan koulutuskumppanin valinnassa painoivat laadukkuus, suunnitelmallisuus ja yhteistyön tekeminen.

Erityisesti se, kuinka Amiedulla on otetta katsoa liiketoimintaa ja suunnitella tulevaa. Amiedun asiantuntijat ovat kumppanuuden alussa tutustuneet konkreettisti tekemiseen ja toimintaan ns. lattiatasolla. Käymme tavoitteitamme hyvin aktiivisesti läpi.

XXL tahtoo yrityksenä tarjota työntekijöilleen selkeitä urapolkuja suunnitelmallisen osaamisen kehittämisen kautta.

Olemme onnistuneet tässä erittäin hyvin, koska työtekijämme ympäri Suomen ovat ottaneet mahdollisuudet innostuneina vastaan. Amiedu on pystynyt luomaan hyvin rakennetun kokonaissuunnitelman ja XXL Akatemian, jonka avulla työntekijämme saavat hyvän polun valmennuksiin ja he ovat halukkaita jatkamaan portailla eteenpäin. Tämä on mielestäni paras esimerkki siitä, että olemme Amiedun kanssa onnistuneet tavoitteissamme. On tärkeää, että työntekijät kehittyvät työssään ja omassa roolissaan. Se antaa heille tulevaisuudennäkymiä, pätevyyttä ja sitä kautta motivaatiota.

Toni Stigzelius korostaa, että urheilukaupassa viikon myynti on niin monesta muuttujasta kiinni, että on vaikea eriyttää jotain tiettyä, mikä siihen kulloinkin vaikuttaa.

Toki vaikuttavuutta arvioitaessa esimerkiksi myynti per tehty työtunti on kasvanut huomattavasti. Työteho on yksi hyvä mittari, sillä se kertoo siitä, että ymmärretään paremmin mihin kannattaa laittaa aikaa. Henkilöstön työtyytyväisyys on myös mittari, joka kertoo onnistumisesta.

Into uuden oppimiseen tuo hyötyä myynnillisesti ja kaupallisesti ja taustaymmärrys lisää työntekijöidemme motivaatiota, toteaa Toni Stigzelius.

Meille tuo lisäarvoa se, että olemme saaneet useita työntekijöitä mukaan kehittämään osaamistaan. Meillä on enemmän ymmärrystä myynnistä, johtamisesta ja kaupan tunnusluvuista.

Myyjän pitää olla oma itsensä, ja hyvän fiiliksen tulee välittyä, korostaa Toni Stigzelius.

Panostamme erittäin paljon myös myyjien tuotekoulutuksiin. Pyrimme siihen, että myyjämme erikoistuvat tiettyyn osastoon, jotta he pystyvät tarjoamaan erikoiskaupan palvelua omista osaamisalueista. Sellainen urheilumyyjä on harvassa, joka osaa myydä yhtä hyvin joogatrikoita, haulikkoja ja juoksumattoja.

XXL:ssä esimerkiksi suksiosaston myyjät ovat olleet Levillä kokeilemassa suksia ja pyöräosaston myyjät testaavat ja arvioivat pyörät myös käytännössä. Näin saadaan aito käyttökokemus.

Käyttökokemus tuotteesta auttaa myyntityössä. Tämä on suuri investointi, mutta tuo asiakaskokemuksena takaisin. Lisäksi se motivoi erittäin hyvin työtekijöitämme.

Syntynyttä asiakaskokemusta mitataan päivittäin kassaraportin kautta, toteaa Toni Stigzelius.

Me panostamme paljon siihen, että kokemus on tasalaatuinen joka tavaratalossa. Lisäksi verkkokauppatiimillä on sama aktiivinen kauppiasote kuin kivijalassakin.

Suomalaiset ovat Toni Stigzeliuksen mukaan löytäneet XXL:n konseptin hyvin.

Ensimmäinen myymälä avattiin 2.4.2014 ja voimme olla tyytyväisiä. Suomalainen kuluttaja arvostaa sitä, että saa hyviä tuotteita fiksuun hintaan. Asemoidumme aktiiviselle perheelle, joka käyttää ja kuluttaa riittävän laadukkaita vaatteita ja varusteita. Rakennamme ostoelämyksen laajan tuotevalikoiman, hyvän palvelun ja sen varaan, että löydät mitä haet. Siitä muodostuu asiakaskokemuksen kriittiset tekijät.

Toni Stigzelius on tyytyväinen toimivaan yhteistyöhön ja tiimityöskentelyyn Amiedun kanssa.

Amiedu suunnittelee ja räätälöi aktiivisesti tekemisiämme. Tämä on vain alku. Jos katsomme vuosia eteenpäin, meillä on Amiedun kanssa mahdollisuudet jatkaa tätä työtä pitkäjänteisesti. Sen positiiviset vaikutukset näkyvät ja vain lisääntyvät. Se on huikea mahdollisuus meille yrityksenä.

 

Teksti: Sakari Tuomala
Kuvat: Juri Puhakka