R-kioskin tavoitteena on saada jokaiseen kioskiin oma yrittäjä. Eikä millainen tahansa kauppias, vaan hyvä kauppias. Tällä hetkellä Suomen 600 kioskista 95 prosenttia on kauppiasvetoisia. Loput ovat ketjun omassa hoidossa. 

Kioskien kauppiaistaminen lähti liikkeelle viisi vuotta sitten, kun norjalainen Reitan Convenience tuli R-kioskin omistajaksi. 

Vuonna 2012 meillä oli reilut 200 kauppiasta ja 400 ketjun omaa kioskia omassa hoidossa. Kun lähdimme vertaamaan sisarketjujen toimintamalleja Norjassa ja Ruotsissa, totesimme, että toiminta omilla kauppiailla on kaikin puolin järkevämpää. Vuonna 2013 teimme päätöksen uudesta kauppiastoimintamallista, R-kioskin HR-johtaja Maria Sjöroos

Ensimmäinen aalto oli suhteellisen helppo, koska R-kioskilla oli paljon myyjiä ja esimiehiä, jotka halusivat lähteä yrittäjiksi. Vuoden sisällä solmittiin noin 250 sopimusta.

Sen jälkeen huomasimme, että Suomi on hyvin erilainen; joillain alueilla ei ole minkäänlaista ongelmaa saada yrittäjiä ja toisaalla taas on isojakin haasteita.

Koulutus keskittyy yrittäjyyteen

Sadan prosentin kauppiuuteen pääseminen on vaatinut uudenlaisia, tuoreita toimintamalleja. Amiedun kanssa toteutettava R-Trainee -koulutusohjelma valmentaa puolessa vuodessa myyjistä hyviä kauppiaita.

Koulutus keskittyy yrittäjyyteen eli kun myyjästä tulee kauppias, hän työskentelee yrittäjänä eikä enää työntekijänä. Sitä haluamme eniten vahvistaa. Hyvällekin myyjälle talous voi olla vieras aihealue, kuten kuinka katekertymään voi vaikuttaa omilla teoilla, myynnillä tai kustannusten karsimisella. Sen ymmärtäminen on tärkeää. Tämä osio oli Amiedulla hyvin hallussa, Sjöroos kiittelee.

Puolen vuoden koulutusputki sisältää lähiopetusjaksot, joiden aikana opiskellaan yrittäjyyden ja talouden lisäksi myös myyntiä ja markkinointia sekä henkilöstöjohtamista. Koulutuksen yhteydessä on myös mahdollisuus suorittaa yrittäjän ammattitutkinto.

Trainee-ohjelman taustalla on norjalaisen Narvese-ketjun Myyjästä kauppiaaksi -valmennus. Sen tulokset osoittivat, että myyjät, jotka lähtivät kauppiaiksi tällaisen koulutusputken kautta, ovat menestyksekkäämpiä monella tavalla.

Erinomaisia tuloksia

Trainee-ohjelmalle asetettiin kaksi tavoitetta: saada nykyistä enemmän hyviä kauppiaita ja saada kauppiaat menestymään.

Mittarit ovat erittäin selkeät: konversio traineesta kauppiaaksi ja sen jälkeen menestyminen kauppiaana.

Ensimmäinen ryhmä valmistui marraskuussa 2016. Koulutukseen osallistui 14 myyjää ja heistä kymmenen aloitti kauppiaana.

Ensimmäiset tulokset ovat olleet erittäin vaikuttavia. Myös toiselta kurssilta on kaksi myyjää aloittanut kauppiaana ja viisi odottaa sopivaa kauppapaikkaa. Tulokset menestymisestä näemme vasta, kun ensimmäisen vuoden tilinpäätökset valmistuvat.

Sjöroosin mukaan Trainee-valmennus on osoittautunut loistavaksi poluksi muihin kauppiasrekrytointeihin verrattuna.

Tämä on ollut meille erinomainen investointi, koska valmennuksen kautta saamme hyviä myyjiä jäämään R-kioskiin.

Myös Amiedun kanssa yhteistyö on sujunut mallikkaasti, ja pian käynnistyy kolmas yhteinen Trainee.

Se kertonee, että pelaamme hyvin yhteen. Olemme saaneet myös opiskelijoilta kiitettävää palautetta sekä sisällöstä että kouluttajista.

R-kioskien kauppiaiden vaihtuvuus on kymmenen prosentin luokkaa, mikä tarkoittaa vuosittain noin 60 uutta kauppiasta.

Meillä on hakuja koko ajan päällä, ja Trainee-ohjelma on yksi erinomainen rekrytointikeino.

Kauppiuus keskiössä

R-kioskissa perinteiset kioskituotteet, kuten pelit, lehdet ja makeiset ovat edelleen tärkeitä tuoteryhmiä. Selkeästi kasvava osa-alue on välipalat eli mukaan vietävät syötävät ja juotavat. Siinä Sjöroos näkee paljon mahdollisuuksia. 

Kaikilla kioskeilla on jo hodarit, panninit, pullat ja kahvit, ja teemme entistä enemmän töitä juuri tämän segmentin eteen. Onneksi tämä on nopeaa liiketoimintaa, joten pystymme myös reagoimaan vauhdikkaasti, Sjöroos sanoo ja painottaa, että kaiken suunnittelun ja tekemisen keskiössä on aina kauppiaan tuloksentekomahdollisuuksien kehittäminen.

 

R-kioski on Reitan Conveniencen omistama, kauppiasvetoinen kioskiketju, jolla on Suomessa n. 600 myymälää. Reitan Convenience -yhtiöön kuuluvat R-kioski Suomessa, Narvesen Norjassa ja Latviassa, Pressbyrån Ruotsissa, 7-Eleven ja Shell/7-Eleven Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa, R-kiosk Virossa sekä Lietuvos Spauda Liettuassa. Reitan Convenience on markkinajohtaja jokaisessa toimintamaassaan. Vuonna 2016 Reitan Conveniencen liikevaihto oli EUR 1,76 miljardia ja myymälöiden lukumäärä oli 2 300. Vuonna 2016 Reitan Groupin liikevaihto oli EUR 9,8 miljardia ja henkilökuntaa sillä oli 38 000.