Keskon ja Oriolan omistama kokonaisvaltainen hyvinvointiketju Hehku avasi ensimmäiset myymälänsä tammikuussa. Tulevaisuudessa tavoitteena laajentua sadan liikkeen valtakunnalliseksi ketjuksi. Se tuo osaamisen johtamiseen positiivista haastetta.

Hehkun vahvuudet ovat asiantunteva palvelu ja laaja tuotevalikoima. Myymälöistä löytyy yli 9 000 tuotetta ja verkkokaupasta vielä enemmän.

Näemme, että tällaiselle kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnin ketjulle on tilaus. Tällä hetkellä ei ole toimijaa, joka siihen vastaisi. Päivittäistavarakaupassa on toki osa tuotteista, mutta siellä ei ole riittävästi palvelua. Haluamme tarjota asiakkaille kaikki kauneuteen, hyvinvointiin, liikuntaan ja ravinteisiin liittyvät palvelut yhden katon alla, Hehkun henkilöstöjohtaja Katja Lee

Valikoima muokkautuu asiakkaiden toiveiden myötä. Tarjolla on tuttuja turvallisia tuotteita, mutta myös paljon uusia kotimaisia ja kansainvälisiä brändejä, joita ei ole Suomesta juuri aiemmin saanut.

Ajatuksemme on, että kehitämme konseptia jatkuvasti asiakkaittemme kanssa. Koitamme pysyä aallon harjalla ja seuraamme, mitä maailmalla tapahtuu. Kiinnostus luonnon kosmetiikkaa ja hyvinvointia kohtaan kasvaa koko ajan, ja ihmiset ovat hyvin tietoisia esimerkiksi, kuinka muovia käytetään tällä hetkellä.

Katja Leen oma lempituote on uuden Origins-tuotesarjan GinZing-puhdistusgeeli.

Joka kerta, kun käyn liikkeessä, lähden ulos Hehku-kassin kanssa. Kotiin kertyy väkisinkin purkkeja ja purnukoita, Lee nauraa.

Esimiestyöhön panostetaan

Hehku-myymälöissä työskentelee monen eri alan ammattilaisia: kosmetologeja, estenomeja, personal trainereita ja farmaseutteja. Se haastaa Leen mukaan myös esimiestyön.

Esimiehillä on oltava pelisilmää tiimin yhteisöllisyyden rakentamiseen. Kaikki myymäläpäälliköt osallistuvat perehdyttämiseen, jossa käydään läpi uuden ajan valmentavaa johtamista. Se tarkoittaa muun muassa vahvaa tiimityötä, tiedon jakamista ja toisilta oppimista. Meillä on myös käytössä kokeilun kulttuuri eli virheitä saa tehdä ja oppia niistä. Olemme rekrytoineet rohkeita ihmisiä, jotka haluavat rakentaa ja kokea. Vaikka taustalla on isot yhtiöt, tekeminen on kuitenkin Start-Up -henkistä.

Hehkun strategisina tavoitteina ovat paras asiakaskokemus ja paras työntekijäkokemus. Osaamisen kehittämisessä ja johtamisessa panostetaan ensimmäisenä toimintavuotena nimenomaan esimiestyöhön ja myyntipalveluun.

Meillä on oltava yhtenäinen johtamisen malli. Asiakkaat aistivat myymälöissä heti, onko liikkeessä tiimi ja toimiiko se yhteen. Haluamme varmistaa, että meidän esimiehillä ja henkilökunnalla on työkaluja arjen käytäntöihin. Jatkuvan palautteenantokanavan kautta osaamisvajeisiin pyritään puuttumaan heti eikä odoteta puolen vuoden päästä koittavaa keskustelua.

Hehkussa on lähdetty liikkeelle ulkopuolisen kauneuden tuotteista ja palveluista. Tulevaisuus voi tuoda mukanaan esimerkiksi kuntoiluun tai lepoon liittyviä uusia osaamisalueita.

Maailma muuttuu ja pitää olla jatkuvasti herkällä korvalla. Täytyy osata erottaa hetken trendit pidemmän tähtäimen osaamistarpeista. Laaja asiakaspalveluosaaminen on tietysti myös trendi. Mutta tekniikkakin tulee varmasti lisääntymään myös myymälöissä. Meidän on varmistettava, että osaaminen pysyy myös yksilötasolla oikealla tasolla. Hehkun arvoista löytyy rohkea kokeilu ja kehittäminen. Se jo edellyttää jatkuvaa kehittämistä.

 

Teksti: Kaisa Mikkonen
Kuva: Juri Puhakka ja Hehku