Peliala on Suomen johtava digitaalisen kuluttajaliiketoiminnan ala, joka on jo pitkään näyttänyt tietä muille toimialoille. Peleistä tuttujen elementtien ja dynamiikan lisääminen eri ympäristöihin ja palveluihin yleistyy koko ajan. Liikuntasuoritusta mittaavat aktiivisuusrannekkeet, ostoskärryjen diginäytöt ja erilaiset mobiilisovellukset ovat arkipäivää.

Pelillistämistä voidaan hyödyntää monilla eri aloilla. Pelialan koulutuksen käyneet ovatkin haluttua työvoimaa myös alan ulkopuolella.

Amiedu on vastannut haasteeseen avaamalla yliopistomaailmasta tutun avoimen verkkokurssin pelialasta kiinnostuneille. AmiGames MOOCin tavoitteena on seuloa motivoituneita opiskelijoita koulutukseen ja saada sitä kautta osaavaa työvoimaa.  

Pelialalle hakee paljon ihmisiä, joilla on väärät odotukset. Mielikuvissa saattaa siintää pelkkä pelaaminen, eikä ymmärretä, että ohjelmointi tai grafiikoiden tekeminen on raakaa duunia, Amiedun digisuunnittelija Heidi Paal kertoo.

AmiGames MOOC koostuu muun muassa pelialalla jo työskentelevien puheenvuoroista: Millaista on tehdä työtä pelialalla? Mitkä ovat hyvän pelin kriteerit? Miten peleillä voi tienata? Kurssilla käsitellään myös peliprojektin vaiheita, työrooleja, rahoittamista ja työpaikan hakemista. Asiantuntijat antavat tärppejä myös pelialan verkostoihin ja tapahtumiin.

Tavoitteena luoda realistinen kuva alasta. Pelialan koulutuksiin on usein paljon enemmän hakijoita kuin aloituspaikkoja, ja kurssi toimii toivottavasti jonkinlaisena suppilona hakijoille. Syksyllä starttaa seuraava pelialan koulutus, johon valitaan 20 graafikko- ja 20 ohjelmoijapuolen opiskelijaa.

MOOCin monta mahdollisuutta

MOOC soveltuu erityisesti aloille, jonne on paljon hakijoita. Se antaa alasta realistisen kuvan ja palvelee nimenomaan hakijaa. On pieni vaiva käyttää elämästään 10–20 tuntia siihen, että opiskelee alan perusteet ja saa sitä kautta näkemyksen, soveltuuko ala itselle, Paal sanoo.

Kahden viikon jälkeen Amigames MOOCiin on rekisteröitynyt viitisenkymmentä kurssilaista. Se kertoo, että kurssille on ollut kysyntää.

Amiedun palvelupäällikkö Timo Hakkaraisenmukaan Amigames MOOC ei jää yksittäiseksi vaan kurssia jatkokehitetään parhaillaan.

Jatkossa myös koko pelialan tutkinnon opintojen ohjaaminen tapahtuu pääsääntöisesti verkossa. Tällöin myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat voivat suorittaa tutkinnon Amiedussa.

Hakkaraisen mielestä MOOC-kurssit voisivat toimia johdatuksena jatko-opintoihin myös muiden alojen opiskelussa. Myös verkko-opinnot, joissa tutkinnon ohjaaminen on viety verkkoon tuovat hyötyjä yritykselle, kun työntekijöiden matkustamiseen ei mene aikaa.

Yritykset voivat hyödyntää MOOC-kurssin kanssa samoilla tekniikoilla rakennettuja verkkokoulutussisältöjä ja niissä Amiedu voi olla apuna. Meillä on kokemusta yhteistyöstä useiden yritysten kanssa.

Pelillistäminen sopii useille aloille

Pelialalalta tutut elementit näkyvät tänä päivänä monella tavalla ympärillämme.

Samoja sitouttamistekniikoita ja kilpailullisia elementtejä voidaan hyödyntää vaikka verkkokaupan suunnittelussa eli kuinka käyttökokemuksesta saadaan mukavampi ja viihdyttävämpi. Käytössä on rajattomasti mahdollisuuksia. Pelialan koulutuksen käyneillä riittääkin kysyntää myös alan ulkopuolella, Paal muistuttaa.

Pelillistäminen sopii erinomaisesti myös oppimismenetelmäksi.

Tietyt pelillistämisen elementit sopivat hyvin esimerkiksi kaupalliselle alalle ja myyntikilpailuihin. VR-lasit toimivat hyvin turvallisuusalan koulutuksessa, jossa lasien avulla tehdään turvallisuuteen liittyviä havaintoja. Myös työssäoppimisen raportointiin voisi käyttää erilaisia pelillistämisen tekniikoita. Meillä on tässä paljon potentiaalia hyödynnettävänä, Hakkarainen visioi.

Tutustu tarkemmin MOOCiin: www.amigames.fi

 

Teksti: Kaisa Mikkonen