Kansallinen tulorekisteri (KATRE) otetaan käyttöön vuoden vaihteessa, ja viimeistään nyt on hyvä hetki tarkastella, että yrityksen palkkahallinnon prosessit ja järjestelmät ovat valmiina merkittäviin muutoksiin toimintatavan ja aikataulujen suhteen. Tulorekisteri vaatii muutoksia palkkajärjestelmään ja palkkatietojen ilmoittaminen ajantasaistuu. Ilmoitus tulorekisteriin tehdään jatkossa jokaisen maksutapahtuman jälkeen viiden päivän kuluessa.

Tietojen ilmoittaminen koskee ensimmäisessä vaiheessa kaikkia palkkatietoja 1.1.2019 alkaen ilman siirtymäaikoja. 1.1.2020 lähtien rekisterin käyttö laajenee kattaman myös etuus- ja eläketiedot.

Tulorekisterin myötä palkanmaksajan hallinnollinen taakka kevenee, kun jatkossa yhdellä ilmoituksella lähtee tieto usealle taholle samanaikaisesti. Tulorekisteri korvaa muun muassa työnantajien toimittamat verovelvollisille maksettujen palkkojen vuosi-ilmoitukset Verohallinnolle sekä vuosi-ilmoitukset työeläkelaitoksille ja työttömyysvakuutusrahastolle. Vuosi-ilmoitus tehdäänkin enää vuodelta 2018.

Yritysten on hyvä aloittaa varautuminen tulorekisterin käyttöönottoon viimeistään nyt ja selvittää ainakin seuraavat asiat:

  1. Palkanmaksussa käyttämäsi järjestelmä osaa tehdä ilmoitukset maksamistasi palkoista tulorekisteriin.
  2. Mitä muutoksia tulorekisteri aiheuttaa ilmoitettaviin tietoihin?
  3. Mitkä ovat tulorekisterin tulolajit?
  4. Muuttuvat valtuutuskäytännöt ja Suomi.fi-valtuuksien käyttöönotto.
  5. Ennakoiden maksukäytännöt ja mahdollisuus ennakoista luopumiseen.
  6. Nimenkirjoitusoikeudet ovat ajan tasalla valtuutusta varten.
  7. Matkakorvausten maksukäytännöt.
  8. Jos palkanlaskentaa ei ole ulkoistettu, onko yrityksessänne riittävästi osaamista tulorekisterin aiheuttamiin muutoksiin?

Järjestämme Amiedussa 2.11.2018 ajankohtaisseminaarin, jossa saat vastaukset tärkeimpiin kysymyksiin Katreen liittyen. Ilmoittaudu tästä.

 

Kuva: Juri Puhakka