Tanskalainen huonekaluketju JYSK ja Amiedu ovat solmineet kumppanuussopimuksen. Amiedun rooli strategiatasoisena osaamisen kehittämiskumppanina on turvata tulevaisuuden kilpailukyky ja varmistaa, että osaaminen vastaa liiketoiminnan tavoitteita.

Systemaattisen osaamisen kehittämisen avulla työntekijöille voidaan luoda kiinnostavia urapolkuja ja lisätä henkilökunnan sitoutuneisuutta.

Amiedusta saamme kumppanin jatkuvaan osaamisen kehittämiseen. Aiempien yksittäisten koulutusten sijaan lähdemme suunnittelemaan osaamisen kehittämistä JYSKin strategisten painopisteiden kautta, tilikausi kerrallaan, JYSKin HR-Manager Leena Saario selvittää.

JYSK haluaa olla työnhakijan ensisijainen valinta vähittäiskaupan alalla. Visio määrittää tavoitteet myös osaamisen kehittämiselle.

Osaamisen kehittämistarpeet liittyvät tällä hetkellä rekrytointiin, mahdollisiin oppisopimuskoulutuksiin ja koulutussopimuksiin. Tavoitteenamme on saada erinomaisia ja pitkäaikaisia työntekijöitä, jotka haluavat jäädä meille kehittämään omaa uraansa myyjän positiosta eteenpäin. Keskusteluissa on noussut esiin myös maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden rekrytoinnin kehittäminen yhdistämällä ammatillinen koulutus ja kieliopinnot.

Tuore kumppanuus Amiedun kanssa mahdollistaa myös ammatillisten tutkintojen suorittamisen.

Meillä on omia laadukkaita koulutuksia, muun muassa vahva esimieskoulutus ja loistava verkko-oppimisympäristö. Konsernin sisäiset koulutukset eivät kuitenkaan johda tutkintoon ja siinä Amiedu tuo lisäarvoa työntekijöille. Eli samalla, kun opiskelee, niin voi saada virallisen tutkintotodistuksen.

Kovaa kasvua tekevällä JYSKillä on Suomessa 83 myymälää ja verkkokauppa. Työntekijöiden määrä vaihtelee 650‒700 välillä. Kaikkiaan konsernilla on 2 800 liikettä ja noin 25 000 työntekijää 52 eri maassa.

JYSKin maajohtaja Ville Velinin mukaan globaali kokoluokka yhdistettynä laajaan myymäläverkostoon takaa erittäin kilpailukykyiset hinnat, hyvän hintalaatusuhteen ja houkuttelevan skandinaavisen valikoiman.

Olemme selkeästi kattavin value for money -konseptilla toimiva myymäläverkosto Suomessa. Meillä on äärimmäisen helppo asioida, asuipa missä päin tahansa. Se on yksi tärkeimmistä kilpailueduistamme.

Sisäinen urapolku merkittävä osa yrityskulttuuria

Osaamisen kehittämiseen on JYSKissä aina panostettu paljon. Tavoitteena on, että 80‒90 prosenttia esimiehistä nousee yrityksen sisältä tehtäväänsä. Se edellyttää voimakasta panostamista työntekijöiden kouluttamiseen ja kehittämiseen.

Olemme tehneet strategisen valinnan, jonka mukaan rekrytoinnin on täytettävä tietyt tiukat kriteerit. Sen myötä olemme saaneet erittäin potentiaalista työntekijöitä, joita on pystytty kehittämään ja viemään esimiehinä eteenpäin.

Velinin mukaan talon sisältä tulleet esimiehet menestyvät tehtävässään pääsääntöisesti paremmin kuin ulkoa rekrytoitavat.

JYSKin tapa ja kulttuuri toimia on hyvin erilainen kuin muualla. Ja se on ollut yksi menestyksen salaisuus viime vuosina. Meillä on poikkeuksellisen paljon pitkiä työuria ja mielenkiintoisia urapolkuja.

Osaamisen kehittämisessä liiketoiminta ja HR kulkevat käsi kädessä.

Myymälä- ja aluepäälliköt työskentelevät tiiviissä yhteistyössä henkilöstöhallinnon kanssa. Meillä on erittäin integroitu ratkaisu, jossa ristiin haastetaan osaamisen ja suorittamisen johtamista sekä esimiestyötä myymälöissä. Me seuraamme ja johdamme JYSKissä kaikkia yksiköitä tavoitteiden kautta. Jatkuva seuranta takaa, että pysymme koko ajan kartalla, Velin päättää.

Teksti: Kaisa Mikkonen
Kuva: Juri Puhakka